Gündem

SOFRALIK ZEYTİN, İHRACATTA 200 MİLYON DOLARA KOŞUYOR

Tarih boyunca barışın ve bereketin simgesi olarak kabul edilen, "ölmez ağaç" olarak nitelendirilen zeytin ağacı, binlerce yıldır insanlığa sağlık ve bereket sunmaya devam ediyor. Bu değerli ağacın ürünü olan sofralık zeytin, Türkiye'nin ihracatında önemli bir yer tutuyor. Türkiye, 2023/24 sezonunda sofralık zeytin ihracatını yüzde 15 artırarak 175 milyon dolara çıkardı ve hedefini 200 milyon dolar olarak belirledi.

İhracatta Yükseliş

Türkiye’nin sofralık zeytin ihracatı, 2023/24 sezonunun 10 aylık döneminde geçen yıla kıyasla yüzde 15’lik bir artışla 152 milyon dolardan 175 milyon dolara yükseldi. Aynı dönemde sofralık zeytin ihracatı miktar bazında ise 84 bin 749 tondan 65 bin 325 tona geriledi. Miktar bazında yüzde 23’lük azalmaya rağmen, ortalama ihraç fiyatındaki yüzde 49,5’lik artış sayesinde elde edilen döviz miktarı arttı. Sofralık zeytinin ortalama ihraç fiyatı 1,80 dolardan 2,69 dolara yükseldi.

İhracatçıların Hedefi 100 Bin Ton

Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Davut Er, sezonun tamamlanması için kalan 2 aylık süreçte yapacakları ihracatla 2023/24 sezonunda 200 milyon dolarlık hedefi aşmayı planladıklarını belirtti. Er, “Türkiye’de 43 ilde 500 bin üreticimizle sayıları 200 milyonu aşan zeytin ağaçlarından 2023/24 sezonunda 443 bin ton sofralık zeytin elde ettik. 2024/25 sezonunda ihracatta 100 bin tona ulaşmayı hedefliyoruz” dedi.

Siyah Zeytin İhracatında Büyük Başarı

Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı M. Kadri Gündeş, 1 Ekim 2023 tarihinde başlayan sofralık zeytin ihracatının 10 aylık döneminde siyah zeytin ihracatının 136 milyon 735 bin dolar olduğunu açıkladı. Yeşil zeytin ihracatından da 39 milyon 59 bin dolar döviz geliri elde edildi. Gündeş, “Siyah zeytin ihracatında Almanya, 35,5 milyon doları siyah zeytin, 7,6 milyon doları yeşil zeytin olmak üzere toplam 43,1 milyon dolarlık taleple zirvede yer aldı. Irak, 24,4 milyon doları siyah zeytin ve 4,9 milyon doları yeşil zeytin olmak üzere 29,3 milyon dolarlık Türk zeytini talep etti. Bu ülkeleri 18 milyon dolarlık ihracatla Romanya izledi” dedi.

Sofralık Zeytin İhracatında Öne Çıkan Ülkeler

Türkiye’nin sofralık zeytin ihracatında en önemli pazarları arasında Almanya, Irak ve Romanya yer alıyor. Almanya, 43,1 milyon dolarlık taleple Türkiye’nin en büyük müşterisi olurken, Irak 29,3 milyon dolarlık taleple ikinci sırada, Romanya ise 18 milyon dolarlık ihracatla üçüncü sırada yer aldı.

Zeytin Anayurdu Anadolu

Zeytinin anayurdu olan Anadolu’da, 43 ilde 500 bin üretici tarafından 200 milyondan fazla zeytin ağacı yetiştiriliyor. Bu ağaçlardan elde edilen sofralık zeytinler, Türkiye’nin 85 milyon nüfusunun ihtiyaçlarını karşıladığı gibi 116 ülkeye de ihraç ediliyor. Türkiye, 2024/25 sezonunda sofralık zeytin ihracatını 100 bin tona çıkarmayı ve küresel pazarda daha güçlü bir konuma gelmeyi hedefliyor.